torsdag 25 juni 2009

Ledig

Jag är inte bra på att vara ledig. Eller jo, men inte på att ha semester. Semester är liksom något påtvingat som vi svenskar bara måste ha. Då ska man hitta på en massa grejer och resa någonstans. Det går ju inte "bara vara". Bara ta det lungt, bara ligga hemma i soffan, bara läsa en bok. Det sistämnda ska jag försöka göra lite i sommar. Jag fick den här boken med en tidning häromdagen och den har mycket vettigt att säga. Läs den, ni som har tid att bara vara i sommar. Den medför en och annan tankeställare om vad som faktiskt är värt något här i livet. Är det viktigt att ett stort hus och det perfekta jobbet? Vad innebär det att vara framgångrik? Vad betyder det ens att vara framgångsrik? Är man lycklig bara för att andra ser upp till en och beundrar en?

Jag har nyss gått igenom en sån här resa med mig själv och frågat vad jag egentligen vill göra med mitt liv, varför jag i sommar ska försöka att vara lite ledig och inte hela tiden känna att jag måste prestera något för att vara bra. Den enda jag lurar genom att leva så är mig själv.

Ett citat ur boken: "Att lyckas betyder inte att man blir lycklig"

Inga kommentarer: