söndag 13 september 2009

På Tal Om Skor



Jag var hos min mormor och morfar och fikade igår. Jag tycker det är så kul att sitta och lyssna på historier från förr i tiden. Vi kom in på det här med finanskrisen i världen och jag sa att jag har börjat konsumera mindre. Då berättade morfar om när han var liten. Han hade an äldre bror. De hade ett par skor - att dela på. Hur gjorde de då? Turades om att ha höger och vänster sko? Nej, de fick gå i skolan varannan dag, den ena en dag och den andre den andra dagen. De hade alltså inte råd att köpa fler skor. Där kan vi snacka att få hushålla med sina pengar.
Här är mina första skor. De jag lärde mig gå i. Då var det andra tider. Så även nu. Pengar är inte inte längre värda vad de har varit. Ingen vet hur det kommer fortsätta, om den här krisen någonsin kommer att ta slut. En sak är säker. Pengar innebär problem, om man antingen har för mycket eller för lite av dem. I det här fallet är lagom är bäst. Tänk om alla hade lagom med pengar, vad världen skulle vara mycket bättre då. Tyvärr är det här en omöjlig utopi.

Inga kommentarer: