lördag 26 december 2009

Juldagen

Juldagen är ju verkligen hemvändarnas dag. Det är då alla utflyttade är hemma och träffas på ett och samma ställe samtidigt - oftast på största utestället i stan. Jag brukade tycka att Juldagen var den roligaste dagen på hela året. Då visste man att man skulle träffa en massa folk som man bara såg just den här dagen varje år. De sista åren har jag själv inte varit hemma på Juldagen. Konstigt nog har jag inte saknat det heller. Jag antar att jag är trött på att "Hej, vad kul att se dig, det var längesen. Vad gör du nu för tiden?". Och sedan drar man de senaste årens händelser för femtioelfte gången. Nej, jag orkar inte med sånt längre. Been there done that för många gånger. Förfesterna med bara de nämsta vännerna är det bästa, där är jag gärna med, men när andra drar vidare till Hotellet occh trängs går jag hellre hem och spelar spel med familjen. Torris? Kanske. Men att få andnöd bland 500 andra fulla hemvändare tar inte direkt mig till högre höjder.
I år var det ingen förfest enligt tradition. Jag bestämde mig istället för att åka till Borås och umgås med lite nytt folk. Planerna ödelades av en snöstorm, varför jag istället snällt fick följa med LilSis och hennes glada polare. Inte mig emot. Juldagen blev som jag numer föredrar den - lugn och harmonisk. Jul är väl ändå till för att umgås i lugn och ro, eller har jag fattat det hela fel?

Inga kommentarer: