tisdag 12 januari 2010

Hälsa

Det är mycket prat om hälsa nu. Med det nya året kommer ju en hel del nyårslöften. Detta tjatande och oftast handlar de ju om förändringar vi vill göra med vår hälsa. Det är inte så konstigt egentligen eftersom alla vill må bra. Många frågar mig vad jag äter och hur jag tränar eftersom jag tydligen verkar spegla ett hälsosamt liv. Jag brukar svara att jag äter det jag vill och tränar det jag tycker är roligt. Det jag vill äta är sånt som får mig att må bra. Det betyder inte pizza och choklad varje dag, men någon gång ibland. Jag äter vanlig mat, så "vanlig" och naturlig och så lite konstgjorda produkter som möjligt. Alltså inga lightprodukter. Ska det va så ska det va, men jag häller heller inte i mig grädde. Lagom är bäst. Det var en tid (när det sades vara bäst i media) som jag levde på lightprodukter. Då påståddes det vara hälsosamt att äta så lite fett som möjligt. Sedan växte jag upp, blev klok och förstod att det inte fanns en chans i helvetet att det kunde vara bra för kroppen att proppa i den en massa kemikalier. Inte heller en massa socker och "fel" sorts fett vill kroppen ha.

Jag har utsatt mig själv och min kropp för ganska mycket för att må optimalt. Jag gillar ju att testa grejer, på gott och ont. Nu har jag hittat den livsstil som får mig att må bäst. Det handlar inte om att se bäst ut och ha snyggast kropp. Mår du bra så syns det ändå genom din utstrålning och det betyder så mycket mer. Jag mår hellre bra på insidan än har ett snyggt yttre. Men det ena brukar ge det andra.

Om jag ska ge någon ett par bra råd för att må optimalt så är det:

- Rör på dig! Den som är frisk och som har en fungerande kropp bör ta hand om den och underhålla den. Det behöver inte betyda flera timmar på gymmet i veckan. Hitta den träningsform som passar just dig!

- Ät så ren och naturlig mat som möjligt. En kycklingfilé är bättre än Mamma Scans köttbullar. Det är inte mycket färdigmat som är bra. Det tar heller inte mycket längre tid (om det ens gör det) att laga till en fräsch köttbit (eller quorn om man nu är vegetarian).

- Lär dig vad som är bra mat, men börja inte räkna kalorier. Det får inte gå till överdrift.

- Skippa sockret till vardags. Ät frukt på veckorna och unna dig desserterna på helgerna. Det blir desto godare då. Satsa också på kvalitet när det väl gäller. Smågodis har vi ätit sedan vi var små. Kanske dags att börja käka lite tiramisu och goda pajer/cheesecakes nu när vi är vuxna.

- Börja någonstans. När man märker att små förändringar ger resultat blir man sporrad att fortsätta och göra fler.

- Ha tålamod! Det tar lite tid att känna och se resultat. Det händer inte över en natt, men det finns heller inga genvägar. Man måste ge det tid och kämpa lite när det känns jobbigt.

- Sätt upp mål. Förändringar gör vi för att vi vill ändra det tillstånd vi är i nu till något annat. Vart är det du vill nå? Skriv ner det och måla upp en bild av det framtida tillståndet. Föreställ att du redan är där och ta fram den känslan och bilden varje gång du behöver peppa dig själv.

- Sätt lite press på dig. Berätta för någon annan om den förändring du håller på att göra. Med lite press på sig är det svårare att avbryta det nya löftet/den nya förändringen.

Lycka till!

Inga kommentarer: