söndag 21 februari 2010

Dagens Hjälte

Idag hände det mig igen. Jag bytte bank för ett tag sedan och fick nya kort med nya koder. Dessa lyckades jag spärra - jajemen, båda två - och var tvungen att beställa nya förra veckan. Häromdagen fick jag ett nytt kort och skulle gå och testa dem genom att bara ta ett kontoutdrag. Det var en tjej före mig och när jag skulle stoppa in mitt kort i automaten såg jag att det låg en hög med hudralappar där nere. Hon hade glömt ta pengarna. Jag tog dem och sprang efter men hon var spårlöst borta. Hur en människa kan försvinna så fort är ett mysterium. Jag stod kvar och väntade och hoppades att hon skulle upptäcka det själv. Inte. Jag tog med mig pengarna och bestämde mig för att skänka dem till Haiti om jag inte skulle hitta henne inom en liten stund eftersom jag hade lite bråttom hem. Problemet var även att jag inte hade lagt på minnet hur hon såg ut. Jag hade ett ärende som jag gjorde och bestämde mig i sista stund för att bara springa in på Stadium och checka in senaste löparskorna innan jag drog mig hemåt. Då kommer en tjej som jobbar där och säger:
- Ursäkta, men du var inte och tog ut pengar för en stund sedan?
Där var hon. Butiksbiträdet på Stadium. För det första var det bara en ren impuls att jag gick in där och sedan även att jag gick just den vägen förbi henne för det var endast för att se om de hade några snygga löparvästar. Vad var oddsen liksom? Men, det händer alltid mig. Hon fick sina pengar och utsåg mig till dagen hjälte och jag gick undrandes vidare och funderar fortfarande på vem det är som testar mig där uppe.

Inga kommentarer: