fredag 26 mars 2010

Sunt Förnuft

Ibland undrar jag verkligen vad folk tänker med. Visst att vi alla är olika, men en sak kan jag inte förstå hur jag än vrider och vänder på det. Jag gick förbi mataffären på vägen hem från gymmet idag. Framför mig i kassan var en barnfamilj. Jag blev mörkrädd när jag såg vad de la upp på bandet. Jag tror inte det var ett enda "rent" livsmedel där. Det var alltså bara halvfabrikat, typ köttbullar, fryspizza, chips, godis, ja till och med färdiga hamburgare med brödet på och allt. En liten gurka hade de fått ned i vagnen men inte en enda frukt. Brödet bestod av formfranska. Jag brukar inte granska vad folk handlar, men detta var svårt att undvika.

Hur tänker föräldrarna här? Jag är visserligen uppväxt på korv och snabbmakaroner med ketchup själv, men för 20 år sedan visste man inte bättre. Nu vet vi ALLT om vad som är bra och vad som inte är bra för oss och ändå stoppar vi i oss all den där skiten. Det enklaste är ju att ta bilen som exempel. Om du vill att din bil ska gå så bra som möjligt tankar du den med det bränsle den är gjord för. Du häller inte diesel i en bensinbil, då skär sig motorn ganska snart. Jag vet, jag har gjort det. Detsamma gäller oss människor. Stoppar du i din kropp en massa skräpmat, då är du inte på topp. Jag som trodde att vi människor vill må så bra som möjligt. Den som påstår att kosten inte spelar en stor roll då kan ju förklara det för mig.

Visst att det kommer nya rön hela tiden om vad som är bra mat. Men snälla, lite sunt förnuft här kanske? Det spelar ingen roll om du äter päron eller äpple, båda är bra för dig så länge du inte är allergisk. Ingen kan skylla på att nyttig mat är äcklig, det finns något som faller alla i smaken. Och så länge man äter nyttigt och balanserat har man faktiskt råd med en pizza emellanåt. Godis också om man vill det även om jag tycker att man kan ha alternativ även här ibland. Frukt och nötter är minst lika gott som ett halvkilo lösgodis. Ingen behöver vara perfekt, men idag i mataffären var jag tvungen att skaka på huvudet och undra om jag verkligen såg rätt. Stackars barn.

Inga kommentarer: