lördag 27 mars 2010

Träningsgläjde

Jag gör många investeringar nu. Den senaste heter Trek 1.5c och är den mest kostsamma än så länge. Jag säger investering för att det är det. Det jag får ut av att träna är värt varenda krona. När jag började löpträna på allvar för ett år sedan visste jag inte vad det skulle föra med sig. Jag hade ingen aning om att en helt ny värld skulle öppna sig för mig. Det fick mig att skaffa längdskidor inför vintern och nu är det alltså dags för landsvägscykling. Jag berättade för min syster att jag hade köpt en cykel. Hon bara skrattade och menade att jag måste vara någon slags masochist som tycker om att plåga mig själv. Hon har tydligen inte upplevt "runner's high" - det tillståndet man kan hamna i under löpning då allt stämmer och det känns som att man ska erövra världen. Detsamma kan hända under all slags uthållighetsträning. Detta plus känslan efter ett riktigt hårt pass är...ja jag hittar inte ens ord för det. Dessutom när man sätter upp ett mål att klara av ett lopp under en viss tid och man klarar det, det har så mycket större betydelse än vad fler kan tro. Jag får ut så mycket av min träning att jag inte vet vad jag skulle göra utan den. Jag är också glad att jag har en kropp som klarar av den, det är inte alla som har.

Cykling har aldrig varit min grej. Jag har cyklat lite när jag har bott i Atlanta och de sista gångerna tyckte jag faktiskt att det var riktigt roligt. Jag mailade min gamla au-airpappa som har cyklat länge och berättade om det hela. Han blev stolt över mig och funderar nu på att komma över i slutet av sommaren och köra ett lopp ihop med mig. Mitt första cykellopp - Viaredssjön Runt den 22 augusti. Innan dess ska jag nog ha rullat några mil på min nya bike.

Inga kommentarer: