torsdag 6 januari 2011

Kreditort

Jag och Beth har intressanta diskussioner. Hon är smart. Jag är klok. Beth förklarar allt för mig som jag inte redan vet och jag lär nog henne ett och annat också. På vägen till Downtown Disney i dag var ämnet kreditkort. Vi vet ju alla hur amerikaner älskar att handla på kredit. Om du ser en amerikan i en stor fin bil är det most likely att han eller hon egentligen inte äger den själv, utan banken. Så fungerar det här borta. Kreditkortsbolagen tjänar multum med pengar på folk som handlar, och särskilt på dem som inte klarar av att betala räkningarna i form av ytterligare räntor och straffavgifter. Helt sjukt enligt mig. Personligen är jag emot kredit. Om jag inte kan betala något up front, då ska jag antagligen inte köpa det heller. Undantagen är större investeringar som utbildning (CSN), bil och lägenhet/hus. Till och med Musse Pigg vill att du ska skaffa hans kreditkort. Sick.

Inga kommentarer: