lördag 30 april 2011

Tornados

Jag pratade med min au-pairpappa i går. De är drabbade av det oväder som har dragit fram i sydöstra USA och orsakat en massa dödsfall och stora materiella skador. Han sa att en stor tonado hade slagit ner knappt två mil från deras hus. Den hade dragit upp allt i sin väg. Scary. Nu var det bara lite träd som hade flugit upp i luften och försvunnit från deras back yard, men jag såg på nyheterna de som drabbats längre söderut i Georgia. Folk som grät för att deras hus var borta. Hemskt.

Jag minns när jag var där 2007. Jag vaknade en natt av en jättekonstigt ljud. Ett dovt, mullrande ljud. Jag fattade att det var något som inte stämde, blev livrädd och gömde mig under täcket. Som om det hjälper? Ljudet blev högre och tyngre och det började smälla och blixtra galet mycket. Jag minns att jag tittade fram under täcket och ut genom fönstret. Träden utanför blåste typ horisontalt. På övervåningen sprang de andra omkring. Jag vågade inte gå upp.

Morgonen efter när jag tittade ut såg jag det här från mitt fönster (bilden). Träden låg som plockepinn och de flesta utemöblerna likaså. Vi hade tur den gången också. Det hade dragit förbi en tornado inte alls långt därifrån. Vädrets makter bestämmer man inte över. I Sverige klagar vi över regn.

Inga kommentarer: