lördag 30 juli 2011

Balans i Livet

Det ösregnade här i går kväll ett tag. Det ska även regna i dag. Kanske sen, men inte än. Jag avnjuter frukost på balkongen i den sol som än så länge kikar fram. Kaffet är där, såklart.

Jag får ofta frågan vad det är för skillnad på grekisk och turkisk yoghurt. You tell me. Jag har inte gjort någon större sak av att ta reda på detta, men jag tycker nog att den turkiska är lite godare att äta som ren yoghurt, lite mildare i smaken. Det är lika stor fett-% i båda (10). Fett är bra. På med lite nötter så blir det ännu fetare. Helst obehandlade, typ valnötter, men jag har bara salta jordnötter så jag tog det. Något sött över allt som sluter cirkeln. Honung är gott men jag har bara Agavesirap hemma (ännu bättre). Jag lever ju enligt 80/20 (80 % nyttigt och 20 % "onyttigt") så det här blev ju en bra balans. Eftersom jag ska ut och springa om en stund så kommer jag att göra av det här med råge.

Någon sa för ett tag sedan att han tränar för att kunna äta vad han vill. Jag ser det mer som en extra belöning. När jag tränar (vilket är det bästa jag vet) kan jag äta det mesta utan att behöva bry mig om en hjärtinfarkt runt hörnet. Jag skulle inte kunna äta pizza, chips och glass varje dag, för så mycket energi gör jag inte åt med, hur mycket jag än tränar. Dessutom skulle jag inte orka röra på mig om jag stoppade i mig detta, hela tiden. Jag äter både pizza, chips och glass, men absolut inte varje dag. 20 % här betyder knappt en dag i veckan, och det kan nog stämma om man slår ut det. Ibland äter jag glass både två och tre gånger på en vecka, men sedan kan det gå två, tre månader innan nästa slinker ner. Jag äter det jag känner för, när jag känner för det, och energin är oftast på topp.

För mig handlar välmående om balans. Inte bara vad gäller träning och mat. Jag strävar på något sätt efter att ha balans i alla delar av mitt liv. På de flesta fronter går det väldigt bra nu, på andra får jag jobba ett tag till. Jag gillar det, att allt inte är perfekt redan nu. Tänk vad tråkigt livet skulle bli, om man inte behövde kämpa för att nå någonstans, om man redan var där? Jag vet inte riktigt exakt vad jag vill ha i mitt liv, men jag vet vad jag inte vill ha. Det är en bra början. Jag tar en kaffe till.

Inga kommentarer: