onsdag 31 augusti 2011

Bara Gör Det

Anna har bett mig att hjälpa henne med kosten. Hon vill "tajta till sig" lite. Jag är faktiskt ganska duktig på kostlära, så nu när vi springer ihop en kväll i veckan får hon redovisa ungefär hur hon har ätit sedan vi såg sist och så ger jag henne feedback. Det är inte alltid lätt. Det är en ganska lång väg mellan att ha noll koll och att bli hälsofreak. Jag är hälsofreak på det sättet att jag vet det mesta om vad livsmedel innehåller. Däremot är jag inte freak när det kommer till att verkligen leva efter att äta så perfekt som möjligt. Varför ska jag göra det? Vad får jag ut av att dricka råa ägg istället för att äta dem kokta med Kalles Kaviar, bara för att det är nyttigare? Ingenting. Tvärtom, jag är en livsnjutare som både vill ha kakan och äta den. Nu går ju inte det, så jag nöjer mig med en halv kaka.

Jag har ju berättat att jag lever enligt 80/20 (80% "nyttigt" och 20% "onyttigt"). Nyttigt och onyttigt kan definieras olika. För mig är det "onyttigt" att äta bröd, men jag gör det ibland för att jag tycker att det är gott. För andra är det onyttigt att äta godis, men det existerar knappt i min värld. Det händer väldigt sällan att jag äter godis (eller chips eller liknande "fredagsmysmat") och då hamnar det snarare i kategorin "en gång är ingen gång". Jag får inte ut något av att äta socker och en massa snabba kolhydrater. Tvärtom, det tar min löpning och övrig träning flera steg bakåt istället för framåt, som den kommer av rätt mat.

När jag då ska "coacha" Anna får jag börja med att analysera vad hon äter nu och hur hon kan göra små steg för att förbättra sin kost. Jag kan inte gå in på detaljer som att hon ska äta päron istället för banan. Det är bra om hon äter frukt över huvud taget. Jag tänker heller inte förbjuda henne att äta kakor och glass någon gång ibland. Det är det hon gör ofta, varje dag, som spelar roll.

För mig är bra mat en av livets basala hörnstenar, precis som träning är en och sömn är en annan. Allra piggast och gladast är jag om alla de här är i balans. Jag lever inte perfekt, tro inte det. Jag struntade faktiskt i allt det här i somras och bara njöt av livet. Åt glass mer eller mindre varje dag, för att jag ville det. För att jag hade bestämt mig för att ta ett nytt och ordentligt tag när hösten kickade igång igen. Hösten är här nu. Ingen mer glass. Min lunch i dag med tortillabröd var kanske inte den bästa. Inte heller vitaminvattnet som jag sitter och sippar på nu. Det är väl en 20-dag i dag då? Huvudsaken är att jag har balans.

För er som vill må bättre genom att äta bättre - använd ert sunda förnuft. Ni vet att socker inte är bra. Ni vet också att allt som är sött antagligen innehåller socker, till och med ketchup. Fett är inte farligt, men ät först och främst "nyttiga" fetter. Googla nyttiga fetter om ni inte vet vad jag pratar om. Det svåra med att komma igång med ett hälsosamt leverne är inte att skaffa sig kunskapen. Det svåra är att faktiskt göra det. Det enda som hjälper är faktiskt att...ja, bara göra det.

En sak till. Jämför dig aldrig med någon annan. Du är du och du och din kropp är unik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det hade kunnat vara jag som skrev varenda ord av det där!! Håller med till punkt och pricka alltså :)