torsdag 29 september 2011

Snabbt, Öppet & Vågat

Alla här vet väl att jag fascineras av USA och amerikaner? Det har jag gjort längre och fortsätter att göra. Jag älskar allt som "takes my breath away", är beroende av adrenalinkickar och blir lätt uttråkad. Där har ni förklaringen. Jag har aldrig någonsin haft tråkigt i USA. Bara att ta sig till jobbet eller gymmet där är en upplevelse. Det händer alltid någonting och man träffar alltid intressanta människor att prata med. För där borta pratar man med varandra, om det så bara är om vilken äppelsort man ska välja i mataffären.

Jag har umgåtts en del med amerikaner den här veckan. Direkt anpassar jag mig och "amerikaniseras". Det är svårt att förklara, men på något sätt så blir allt så öppet och det går snabbt. Nu pratar jag i och för sig på business level, men det kan nog stå för generellt sett också. Jag har ibland svårt att sätta ord på varför jag trivs så bra i sällskap med amerikaner. Jag tror att det är tempot, den här öppenheten och att man vågar. Svenskar är fega. Vi vill vara trygga och säkra och det innebär ofta att vi blir tråkiga. Sedan finns det givetvis fördelar mad att vi har den här fördelen med säkerhet i Sverige, men det är en diskussion i sig.

Tempo ja. Amerikaner pratar fort, de kan uttrycka sig och de gör det gärna och högt. Det gillar jag. Att det ibland kan bli lite för mycket får man ta som tråkig svensk. Det är väl det jag menar med att de "take my breath away"? Men vet ni vad, jag tror att jag vet hur jag ska få det bästa av två världar.

Inga kommentarer: