tisdag 29 november 2011

Never Ever Judge

- Never judge a book by its cover.

Det här sa en vän till mig i USA för många år sedan. Jag sa något mindre snällt, och jag glömmer det aldrig. Jag ångrade mig fort. Han hade ju rätt. Jag hade egentligen inte tillräcklig med underlag för att säga det jag sa. Jag bara utgick ifrån att...

Många dömer mig i förhand. Under en utbildning jag gick, också för längesedan, skulle vi börja med att skriva ned på lappar vårt första intryck av personen mittemot oss. När utbildningen var över fem veckor senare skulle vi jämföra det första intrycket vi hade fått, med det faktiska. Jag fick höra alltifrån "fisförnäm" till "arrogant" som första. Det hade dock ändrats till "empatisk", "jordnära" och "cool" som faktiskt.

Häromdagen frågade Håkan mig om jag ska baka julgodis i år?

- Om jag hade haft en ugn som fungerar (den har gått sönder). Jag älskar att baka.
- Jaså, jag som trodde du var en sådan där som alltid får allt serverat.
- Ja du, tydligen så tror man det om mig.

Det är liksom inte första gången jag får höra detta. Att Håkan gillar att skämma bort mig kan inte jag hjälpa. Jag har aldrig bett om det. Och han tycker om det. Lite som ett vuxet barnbarn.

Jag har aldrig fått något gratis. Däremot har jag fått hjälp när jag har bevisat att jag förtjänar det. Jag har även hjälpt många själv på vägen. Det är så jag lever. Ge och ta. Men bara sitta stilla och få saker serverat till mig - never. Undantag Håkan då, men vad gör man?

På tal om att baka julgodis. Förra året (eller om det var året dessförinnan) gjorde jag egna Mozartkulor. Det ska jag försöka hinna år också för det behöver jag ingen ugn till (om jag inte hinner laga den?). Det var väldigt "pilligt" minns jag, men kul. Och de blev goda.

Inga kommentarer: