fredag 25 januari 2013

Lincoln & De Färgade

Filmen om Lincoln var bra. Den hade varit ännu bättre om jag inte hade haft så ont i ryggen för ibland var det svårt att koncentrera sig. För att tycka om filmen behöver man nog vara intresserad av USA:s historia. I stora drag handlar den om emancipationsproklamationen som genomfördes 1863, som frigjorde slavarna i Södern och som sedan blev det 13:e tillägget i USA:s konstitution som slutligen gjorde slaveri kriminellt. 

Själv är jag intresserad av USA:s historia. Inbördeskriget 1861-1865 startade när Lincoln valdes till president och Sydstaterna bröt sig ut och bildade en egen stat. Läs gärna på mer. Det är på grund av detta som det inte finns så många gamla byggnader i USA. De flesta brändes ju ner. Åtminstone på östkusten.

Lincoln blev tyvärr mördad. Jag bodde i Washington ett tag och jag har varit i hans hem där han dog. Sett sängen han dog i. Jag var också med på Obamas installation för fyra år sedan. Det var häftigt. USA:s första "svarta" president. Den stämningen som var i luften den dagen var magisk. Det fanns verkligen hopp för framtiden, inte minst bland de färgade. Jag tror inte att det var samma stämning när Obama valdes om och installerades igen förra veckan, men det är fortfarande en seger att de har sin första färgade president. Helt sjuk att det har tagit så lång tid, och att man över huvud taget skiljer på människors hudfärg. 

Inga kommentarer: