tisdag 28 maj 2013

Sömn, Mat & Motion

När man är gravid har man inte riktigt kontroll över sin egen kropp. Det är givetvis jobbigt men även häftigt. Aldrig förr har jag lyssnat så mycket på vad kroppen säger till mig och rättat mig efter den. Det är de basala behoven som styr och om jag inte ser till så att jag får vad jag behöver så mår jag inte bra.

Igår hade jag tänkt klara mig en dag utan att sova mitt på dagen. Trodde att jag hade sovit så det räckte i söndags, men tydligen inte. Efter lunch började jag känna mig lite hängig. Jag drack då lite kaffe och åt en kanelbulle för att piggna till. Det funkade inte och efter det var jag tvungen att lägga mig på soffan. Jag somnade direkt och sov i två timmar. Efter det tog jag en skogspromenad med stavarna och efter det var jag i balans igen.

Sova och äta tillräckligt är absolut extra viktigt när man är gravid, men det många verkar glömma är motionen. En del kan inte röra på sig på grund av vissa graviditetsbesvär, men de flesta kan. Jag är dessutom en människa som måste röra på mig varje dag för att må bra. Jag har tränat och varit aktiv hela mitt liv så varför skulle jag sluta bara för att jag är gravid? 

Jag styrketränar på gym tre gånger i veckan och går en rejäl promenad med stavar ungefär lika många gånger. Styrketräningen har jag fått anpassa lite, men inte så mycket. Löpningen har jag då bytt ut mot stavgång. Det är inga problem trots att det nu bara är två veckor kvar till beräknat nedslag. Det var faktiskt väldigt länge sedan jag kände mig i så bra fysisk form som jag gör nu.

Så glöm inte motionen. Myten att alla gravida mest ligger på soffan och äter allt de kommer över stämmer inte. Jag kan inte tänka mig att man mår bra av det.

Inga kommentarer: