onsdag 22 april 2009

Det som har varit och det som komma skall

Jag tycker det här är både skrämmande och spännande, att man kan se tillbaka och lära sig av det som har varit, samt att man inte vet vad som ska hända i framtiden. Lite som att man ser på det som har varit bakåtlutad och att man lutar framåt mot det som ska komma. Det är lätt att se tillbaka på framgångar och motgångar och ta lärdom av dem. Det är desto svårare att förbereda sig för det som kommer att hända framöver. Vad jag tycker är tråkigt är just detta att man ska "lära sig av sina misstag", alltså inte göra om det som inte fungerade. Varför inte lägga lika stor vikt på det som faktiskt gick bra och göra om det? Fokusera på det man är bra på och tycker är roligt. Det är min nyckel till framgång. Givetvis har jag åkt på niten många gånger, men det är i så fall för att jag har vågat mig utanfär min komfortzoon och utmanat mig själv i något som jag inte tidigare har provat på eller något som jag kanske inte är så bra på. Då kan det gå fel. Ibland händer det även saker som man själv inte kan påverka. Klart man ska ta lärdom av det och försöka att inte hamna i de situatoinerna igen. För att man "in the end of the day" ska vara lycklig tror jag att man ska fokusera på det man värderar högst i livet. Alla är vi olika. Vad tycker just du är viktigt? Har du gjort det du alltid har velat göra? Vad vill du göra härnäst? Lever du för dig själv eller för någon annan? Jag tror man ska stanna upp och fråga sig de här frågorna. Det är aldrig försent att ändra på saker och ting, kanske bara lite svårare för en del än för andra beroende på hur ens situation ser ut. Gemensamt för alla är att alla har vi ett förflutet och en framtid och det är upp till var och en att ta ansvar för det. Du väljer själv. Ingen annan kommer att välja åt dig. De har fullt upp med sig själva.

Inga kommentarer: