måndag 31 augusti 2009

Inspiration




Den här kvinnan, Christina Lampe-Önnerud, var med i Tv4 Nyhetsmorgon förra veckan. Jag träffade Christina för ganska exakt ett år sedan under en konferens med svensk-amerikanska handelskammaren. Hon talade på en presskonferens vi anordnade med bland annat USA:s ambassadör Michael Woods. Christina är ett typexempel på att det lönar sig att vara envis och kämpa om man har en idé man tror på. Själv har hon uppfunnit nästa generations(?) batteri och bor och jobbar nu i USA. Hon är en sann entreprenör. Som entreprenör drivs man av krafter som inte går att beskriva för den som inte har befunnit sig i det stadiet själv. Som entreprenör inspireras man även av sådana som har gjort resan förut och lyckats. Jag har aldrig haft någon mentor, men jag har ändå haft ett antal personer som har inpirerat mig och fått mig att fortsätta kämpa för det jag vill göra och för det jag tror på. Inga namn nämnda, men jag kan säga att majoriteten av dem är kvinnor. Inte för att jag är feminist alls, men antagligen för att jag ser mig själv i dem, när de var i min ålder. Jag ser att de har lyckats och det inspirerar mig att fortsätta jobba hårt för att komma dit jag vill. Jag hoppas själv få vara den som inspirerar mina efterträdare en vacker dag, precis som dessa människor inspirerar mig nu.

Inga kommentarer: