måndag 24 augusti 2009

Nollning


Nu är det insparksvecka på Högskolan i Borås, eller "nollning" som det också kallas. Nu ska det supas och lekas hela veckan lång. Själv ryser jag bär jag ser en overall. Jag vet inte varför, men jag var aldrig mycket för det där studentlivet. När jag började plugga (för bara fyra år sedan) var jag redan över det där "åh-vad-kul-med-en-massa-nya-människor-som-man-kan-ha-tacokvällar-och-temafester-ihop-med-stadiet". Jag var där för att få den där jädra utbildningen som man måste ha nu för tiden för att få ett jobb, och självklart för att lära mig något. Mina högskoleår gick ganska smärtfria förbi ändå. Jag lyckades hålla mig borta från studentlivet som inte alls lockade och gjorde det till något som jag faktiskt kunde fortsättta bygga på efter examen. Många tror jag får en chock när de inte längre kan hoppa i overallen och dra iväg till Kåren på onsdagar, när de vaknar upp och inser att det faktiskt är dags att börja ta ansvar och betala tillbaka alla CSN-pengar de har betalat sina matlådor med. Vi har det för tryggt och bra i Sverige. Njut av era bananer, nya studenter. Tur att ni inte vet vad som väntar om tre, fyra år. Realisten har talat, men jag har ju rätt.

2 kommentarer:

Madeleine Bokedal sa...

äsch, studentlivet har sin charm....man blir inte ung på nytt!

Josephine sa...

Håller med både M. Bokedal och dig också miss E! Så skönt att slippa vara en del av det. Känner mig mer sorgsen över den där spänningen att få börja plugga något nytt, stort och bara få kalla sig student. Saknar den känslan, att man fortfarande kunde gömma sig från vuxenlivet som en student. Men nu är det ändå härligt att man får chansen att leva sitt liv och gå vidare. Trots det ska jag läsa en kurs på HLK, haha! Men det ska faktiskt bli kul, jag är peppad. Bara jag slipper alla oerfarna nyblivna studenter!