lördag 27 februari 2010

En Hjälpande Hand

Jag vaknade klockan åtta i morse och skulle precis gå upp (är väldigt morgonpigg) tills klockan var kvart i elva och jag insåg att jag hade somnat om. Ibland är man tydligen trött. Förklaring: jag har jobbat väldigt mycket den senaste tiden plus att det är OS. Jag satte på TV:n det första jag gjorde och fick se den här mannen - Christer Lingström från Edsbacka Krog som nu ska stänga igen. Jag hittade för ett tag sedan hans visitkort i min gigantiska hög av kort jag har samlat på mig genom åren, när jag äntligen fick för mig att de skulle in i en visitkortspärm. Jag kan tacka den här mannen för en del av min karriär. Jag träffade honom en sommar. Vi var på en räkkryssning i Göteborgs skärgård och stod uppe på däck och började prata. Jag visste inte vem han var då, det fick jag klart för mig efteråt. Jag har heller aldrig varit på hans krog eftersom den ligger i Sollentuna men den är väldigt känd med två stjärnor i Guide Michelin. Anyway, exakt vad vi pratade om minns jag inte på grund av några glas vin, men det samtalet ledde till att jag åkte över till USA igen och blev kvar ett tag.

Ensam är stark, ibland, men det är tack vare människor som tror på en och som hjälper en lite på traven som man kommer någonstans här i livet. Man ska leta efter förebilder och man ska leta efter människor som stöttar en, som tror på ens idéer och som sträcker fram en hand när det behövs. Det är då man växer som människa och tar ett kliv framåt. Världen är full av sådana här underbara människor. Den är även full av sådana som inte vill se dig lyckas och växa. Det gäller att vara uppmärksam på vilket bord man slår sig ner vid och vad man väljer på menyn. Ofta är en Big Mac godare än en sjötunga med tryffelhollandaise.

Inga kommentarer: