söndag 11 april 2010

Frihet Under Ansvar

Jag jobbar idag - på en söndag. Veckans vilodag. Äh, jag sov ju ända till åtta. Jag funderar på varför jag alltid jobbar bäst när jag absolut inte måste, helst på kvällar och helger. Egentligen gör jag allt bäst och helst när jag inte måste. Det är därför jag passar bra till att ha eget företag. Jag vet som behöver göras hur och är bra på att hålla deadlines, men när jag gör det spelar mindre roll. Huvudsaken är att det blir gjort inom utsatt tid och med kvalitet. Att inte fler arbetsgivare fattar detta. Låt de anställda ha lite mer flexibla arbetstider. Jag menar inte att de ska kunna komma och gå precis som de vill, men arbetsplatser som fortfarande har stämpklockor får jag fängelsekänsla av. Alla är vi ju olika och produktiva på olika sätt. Vad är det för mening med att sitta rätt upp och ner på ett kontor åtta till fem varje dag? Finns det någon som mår bra av det? Kolla in det här istället: ROWE (Results Work Only Environment). Ge anställda mer frihet. Ju mer ansvar man får, desto mer ansvar tar man.

Inga kommentarer: