söndag 11 april 2010

Sugen?

Den här godisskålen ställdes fram precis framför mig igår kväll. Sugen, jag? Inte det minsta. Till alla som vill sluta äta godis har jag ett enda råd - bara gör det. Bara bestäm dig för att du inte ska stoppa i dig en massa socker och andra konstgjorda ämnen. Jag åt en hel del sånt här för några år sedan och insåg att jag var sockerberoende. Bestämde mig för att det enda sättet att bli av med det är att införa nolltolerans. Det var jobbigt de första veckorna eftersom huvudet var vant vid att få giftet, men sedan insåg jag hur mycket bättre jag mådde om jag tog en frukt istället. Idag finns det inte i min värld att stoppa i mig en massa konstgjorda grejer. Visst äter jag socker. Om det händer att jag blir till exempel sugen på choklad eller äppelpaj med vaniljsås när det bjuds, då äter jag det mer än gärna. Kvalitet framför kvantitet. En riktigt fin chokladbit till kaffet eller en god efterrätt efter middagen kan göra vem som helst lycklig, men när man äter godis och kakor varje dag är det ju inte gott på samma sätt, det blir mer som en drog. Dessutom behöver varken kroppen eller huvudet detta. Tvärtom. Båda vill ha riktig, ren mat för att må så bra som möjligt. Så enkelt. Sunt förnuft.

Inga kommentarer: