lördag 29 maj 2010

Vänner För Livet

Anna som var min lunchdejt är nog den härligaste tjejen jag känner. Jag glömmer aldrig när vi träffades. Det var i USA för, vad kan det ha varit, åtta år sen. Jag hade redan varit där i nästan ett år och Anna kom som au-pair till en amerikansk familj jag kände. De tyckte jag skulle ta med henne ut och det är klart att jag gjorde. Vi åkte på shopping spree i Lenox Mall Atlanta och gick sen på Matchbox 20 i Phillips Arena. Det var början på en lång vänskap. Båda jag och Anna har bott på säkert hundra andra olika ställen sen dess, men vi har alltid koll på varandra.

Där är också Jennifer, en amerikansk tjej som då bodde lite utanför Atlanta, i en "mindre stad". Den som har varit i Georgia och utanför de större städerna förstår vad jag menar. Jennifer var (eller är) en av mina bättre amerikanska vänner. Det tog ett tag för mig att förstå hur hon kunde leva som hon gjorde. Jag och Anna fick nog henne att öppna ögonen och inse att det faktisk finns en värld utanför lilla Covington. Europa består inte heller av bara Paris och London.

Nu bor Jennifer i LA. Hon bröt upp från det instängda liv hon levde då. Jag märkte ju att hon ville mer, och det gjorde även hon. Hon följde sin dröm att bo i Californien och jobba med film. Man ser på bilden längst ner hur hon har blommat ut. Om tre veckor åker jag över till Jennifer. Jag ska bo hos henne i sommar. Jag har aldrig varit på USA:s västkust och det är liksom dags nu. Jag måste åka över dit och skaka av mig lite svenskhet som man lätt kan fastna i när man är här för länge. Men jag kommer tillbaka. De svenska skogarna är för bra för att vara utan.

Inga kommentarer: