måndag 25 april 2011

En Sann Entreprenör

Alla barnen Bokedal har varit hemma över Påsk. Bror åkte till Göteborg i går, syster åker till Jönköping i morgon bitti och jag drar upp till Stockholm i morgon kväll. Jag ska träffa min revisor i morgon för deklarationen, det är visst sådana tider nu.

Bror glömde lite kläder i Ulricehamn så jag och mamma åkte och mötte honom vid "Stora vägen" när han körde förbi. Han kör lastbil min bror. Tog lastbilskörkort i lumpen och jobbade väl med annat några år efter det, men sedan tog han jobb som lastbilsförare i Göteborg. Jag och han delade faktiskt lägenhet i Göteborg ett halvår när jag bodde där efter min första USA-hemkomst.

Sedan några år tillbaka kör bror på konsultbasis, genom sitt egna företag. Ganska nyligen startade han och några till ett eget åkeri, köpte ett antal lastbilar och tar in konsulter som kör åt dem, samtidigt som han fortfarande kör som konsult åt ett annat åkeri. Hur smart är inte det? Det kallar jag en sann entreprenör. Det handlar om att hitta något man tycker är roligt och är bra på och göra det på ett smart sätt för att (oftast) tjäna maximalt med pengar. Det tar tid och energi så det passar inte alla att vara entreprenörer. Vissa ska "bara" vara anställda. Skillnaden är att det är en större frihet att ha eget, samtidigt som man har möjlighet att påverka sin egen inkomst. Jag saknar det, men så länge jag har en bra anställning kan jag tänka mig det ett tag till. Dessutom älskar jag det jobbet jag har nu. Jag kommer att köra eget igen. Vet bara inte när.

Inga kommentarer: