tisdag 26 april 2011

Talang?

Jag hann få in en sista promenad i "min" skog innan det var dags för avfärd norrut. Det har varit många bollar i luften i dag. Önskade lite att jag hade haft löparskorna på mig när jag susade fram på de gröna stigarna, men samtidigt har jag lovat mig själv en vilodag (förutom cykelturen i morse men den räknas knappt).

Att röra på mig ute i naturen är rena rama meditationen för mig. Det är då jag mår som allra bäst och tänker som klarast. I dag gick jag och funderade på vad jag är bra på? Jag kom fram till att jag inte har någon riktig talang. Jag kan varken sjunga eller måla, räkna ut svåra ekvationer eller göra bakåtvolter.

En sak har jag dock som jag visserligen inte är ensam om, men som jag är riktigt bra så. Jag kan "läsa" människor. Jag kan inte läsa tankar, men jag vet efter bara en kort stund när jag träffar nya människor hur de fungerar. Jag är även bra på att anpassa mig efter dem, om jag vill. Jag kommer alltid att vara den jag är och stå för det jag tycker, men jag måste inte alltid hävda mig och framföra mina åsikter i alla sammanhang. Inte om det inte passar eller gör någon skillnad. Jag är även bra på att känna av situationer, går alltid på magkänslan. Känns det bra och rätt, då är det oftast så.

Jag har alltid varit bra på idrott. Jag hade faktiskt fruktansvärt dåligt självförtroende när jag var liten, förutom när det gällde sport. Jag visste att jag var bra på fotboll och handboll och allt jag höll på med. Även idrotten i skolan och jag var alla idrottslärares favorit, tills jag vägrade göra kullerbyttor men den historien har jag redan berättat.

På senare år har jag lagt av med alla lagidrotter för att det inte passar min livsstil längre och sadlat om till sporter där jag kan styra min egen tid. Jag har hittat löpning som är min nya (och enda) drog. Cykling som är ett skonsamt komplement och som jag börjar hitta flowet i också. Någon tyckte att jag skulle prova triathlon och när jag började simma märkte jag att det var ganska roligt det också. Nu har jag även blivit nyfiken på multisport och tycker att MTB är det roligaste som finns. Kajakpaddling är ju så härligt och orientering är skitkul, om man inte bryter tårna.

Jag är inte speciellt bra på någon av de här sporterna. Jag är medioker och har ingen ambition att bli bäst. Jag har inte den tiden som krävs. Jag vet att jag skulle kunna bli riktigt bra om jag satsade för jag har både psyket och fysiken som behövs, men jag vill göra annat i livet också. Jag vill ha ett "vanligt" jobb och ett socialt liv och det finns ju bara 24 timmar på dygnet. Jag har ett tajt schema som det är nu ändå.

Det jag kom fram till efter en timmes skogspromenad är det jag alltid kommer fram till - att jag är bra på det jag tycker är roligt. Jag kan även konstatera att mitt självförtroende som saknades när jag var liten växte fram i och med att jag blev vuxen. Jag blir aldrig bäst på något, för jag vill inte vara bäst. Jag har ingen talang, mer än den att läsa människor, och den är ganska värdefull i många sammanhang. At the end of the day, när vi sparkar av oss de höga klackarna och hänger kavajen på galgen, är vi alla trots allt nakna och ganska homogena Homo sapiens sapiens.

Inga kommentarer: