onsdag 31 augusti 2011

Att Välja

Jag har en hatkärlek och en extrem dubbelmoral till val. Jag vill ha valmöjligheter, men när det väl kommer till att göra val får jag krupp och kan inte förstå varför det ska finnas så mycket att välja mellan. En anledning till att jag gillar USA är att där finns ju allt. Eller allt och lite till, för att vara korrekt. Jag vill kunna välja, ha möjligheten, men när jag sedan väljer går jag oftast på säkra kort. Samtidigt är jag alltid öppen för nya grejer, men ibland behöver man lite hjälp på den fronten för att det ska hända.

I dag när jag köpte lunch undrade tjejen om jag ville ha vanlig, tomat-, eller spenattortilla.

- Öhh, vad rekommenderar du?
- Spenat.
- Då tar vi det.

Senare fick jag en förfrågan om löprundesällskap. Kan inte i dag, men vi bestämde till helgen. Lördag eller söndag?

- Jag kan båda, så bestäm du.

Jag har börjat med det här nyss. Jag brukade vara den som alltid skulle bestämma och få min vilja igenom. Ingen annan kunde väl göra ett bra val åt mig? När det gäller stora val som val av utbildning, jobb och vart jag ska bo, då väljer jag själv, men när det kommer till vardagsval - same same but different - varför inte lägga beslutet på någon annan? Prova, det är ganska skönt. I dag slapp jag ju gå med beslutsångest hela dagen och fundera på om det hade varit godare med tomattortilla, för tjejen valde ju åt mig.

Här är för övrigt en grym dragning om just val och konsekvenserna av att ha för många valmöjligheter. "Allt var bättre förr när det var sämre", konstateras det.

Inga kommentarer: