onsdag 27 februari 2013

Rättigheter Som Extra Stor

Det är inte bara vi som ska ha barn i år. Det verkar vara värsta babyboomen. Förutom mig ska visst Therese Alshammar och Susanna Kallur också föda barn. Vi får se vem som föder Sveriges nästa stjärna?

Vad jag har förstått så har vi gravida kvinnor en del rättigheter som andra inte har. Vi har rätt att vara otrevliga när hormonerna simmar, vi har rätt att gå före i kön, alltid sitta ned på bussen/tunnelbanan, låta vår partner sköta allt praktiskt, få massage varje dag, äta vad som helst och vi behöver absolut inte röra på oss mer än nödvändigt. Vissa saker är absolut befogade, men jag instämmer inte i det mesta.

Jag är inte höggravid än på ett tag men ibland önskar jag att jag också fick sitta ned på tunnelbanan. De dagar jag har extra ont i ryggen. Men kom igen, jag är ju inte sjuk bara för att jag är gravid. Jag må vara lite klumpigare och mer orörligare än vanligt, men det är bara att göra saker lite långsammare. Bära tungt ska man inte heller göra, något jag tog till mig lite för sent.

Ibland gör det ont när det drar ihop sig inne i magen, men det är ingen ursäkt för att vara otrevlig mot andra människor. Det är oftast bara ett tecken på att allt är som det ska, att det växer där inne.

Vi gravida kvinnor ska vara glada och tacksamma för att vi är gravida. Det som händer därinne och det som ska komma ut är (har jag hört) det mäktigaste vi kommer att vara med om. Det är värt lite skavanker här och där i några månader. Det gäller bara att påminna sig själv om det när det gör ont och är tungt och jobbigt.

Inga kommentarer: