onsdag 27 mars 2013

V 30

Jag har precis gått in i graviditetsvecka 30. Tredje trimestern nu alltså. Jag har två olika gravidappar som båda faktiskt är väldigt bra. De stämmer bra överens med vad som händer både med barnet och med min kropp.

Jag visste redan att jag har 50% mer blod i kroppen än normalt men jag visste inte att mina lungor tar upp 20% mer syre. När J och jag var ute och gick i skogen i helgen blev jag jätteandfådd och fick mjölksyra i hela kroppen när jag gick uppför branta backar. Här fick jag förklaringen. Bebben har också börjat trycka väldigt mycket nedåt i magen och den sparkar upp mot revbenen. Allt är som det ska med andra ord.

Jag mår fortsatt bra. Lite lätt illamående ibland. Det värsta är ryggen, den är inte rolig. Ska till sjukgymnasten imorgon och få med mig en TENS-maskin hem. Ska bli skönt.

Det som har kommit tillbaka nu också är tröttheten. Det räcker att jag lägger mig ner på soffan så somnar jag direkt, vilken tid det än är på dygnet. Bara att gilla läget. Jag har ju då turen att kunna vila när jag är trött. Idag till exempel jobbar jag hemifrån. Jag ska iväg in till stan om en stund men då har jag kunnat ta det lugnt på förmiddagen. Jobbat med datorn i knät. Jag beundrar verkligen gravida som jobbar heltid och som måste vara på en arbetsplats 8 timmar om dagen.

Inga kommentarer: