söndag 7 september 2008

Att hälsa

Stavgång=världens bästa träning! Tog en morgonpromenad i skogen i närheten av där jag bor. Det brukar bli en runda på 7-8 km. Jag har fortfarande kvar mina stavar som jag tog med mig hem från Österrike (jag jobbade som vandringsguide i Alperna en sommar för några år sedan). Det bästa av allt är att man rensar huvudet när man går ute i den friska luften. Jag är även mer kreativ. Nu har jag gjort en To Do lista för dagen. Ingen slapparsöndag här inte. Har hamnat lite efter för att jag har varit sjuk i veckan.

En sak stör mig. Varför kan folk inte hälsa på varandra när man möts? Av alla jag mötte i spåret idag var det en enda som sa hej, som ens mötte min blick. Annars brukar jag säga hej ändå, även om den andra inte har tänkt att hälsa. Men det är svårt när folk tittar ner i backen precis när man går förbi varandra. Ett "hej" gör dessutom att man blir på bättre humör. Folk klagar på ytliga amerikanare, men hellre ytlig och trevlig än instäng och otrevlig, som majoriteten av oss svenskar är. Skärpning! Ett leende gör så mycket, det gäller alla. Prova att le och säg hej nästa gång du möter någon så ska du få se hur mycket gladare både du själv och personen du möter blir. Gah!

Inga kommentarer: