söndag 31 januari 2010

Hälsoproblem

Det pratas om kvinnors förhållande till mat på Nyhetsmorgon i TV4. De här fyra kvinnorna har upptäckt att detta är ett hälsoproblem och har satt ihop någon slags teater om det. Fair enough. Men ärligt, de har ju rätt. Det är ett hälsoproblem. Jag vet inte många kvinnor (eller män för den delen) som inte har ett komplicerat till mat och sin kropp. Antingen (enligt dem) äter de för mycket, för onyttigt, är för "tjocka", you name it. Vad är det för mening med att gå omkring hela tiden vara missnöjd med sig själv och sin livsstil. Gör något åt det då! Hur svårt ska det va?

Själv får jag ofta försvara att jag är smal. Och jag erkänner, jag har inte alltid varit nöjd med mig själv och jag har definitivt inte alltid haft ett okomplicerat förhållande till min kropp och mat. Jag lärde mig dock tidigt i livet att det är inte värt att göra vad som helst för att vara smal. Nu har jag en kroppsbyggnad och en ämnesomsättning som gör att jag är naturligt smal. Jag måste faktiskt äta väldigt mycket för att vara tjej för att inte helt försvinna. Och så gillar jag "nyttig" mat. OM jag vill gå ner i vikt så är det inga problem. Som plus i kanten, om man nu ser det så, så är träning mitt största intresse. Lätt för mig att vräka ur mig detta då kan tyckas. Men det handlar ju inte om det. Vad är det för liv att gå runt och vara missnöjd, att "banta", att klaga på hur tjock man är? Seriöst. Träna och röra på sig tycker jag att alla som kan ska göra. Den som inte regelbundet antingen är ute och går eller springer i friska luften missar enligt mig en god del av livet. Äta nyttigt till vardags är inte heller svårt. Vi vet att det inte är bra för kroppen att smälla i sig friterad mat och en massa socker eller att hälla i den alkohol. Den som inte vet kan lätt googla sig till kunskapen. Vi är överösta med den här informationen idag. Det handlar endast om att faktiskt applicera denna fakta på sig själv och börja leva efter den. Det är varken lättare eller svårare än så. Man kan äta choklad och dricka vin ändå, men inte varje dag.

Jag är ingen hälsocoach, men jag kan en del om hur kroppen fungerar. Jag hoppas att någon (kanske blir det jag) hittar en magisk formula för hur vi ska få svenskarna att ta tag i sig själva och börja leva hälsosamt. För det är vad det handlar om - att ta tag i sig själv, rycka upp sig och leva som man blir lärd. + och -. Vill du gå ner i vikt? Gör åt mer energi än vad du stoppar i dig. Behöver du gå upp? Ät mer än vad du gör åt.

Jag måste tydliggöra att jag med det här inlägget inte tycker att svenska folket ska bli smalare - bara hälsosammare. Jag vill också att fler ska upptäcka hur bra man mår när man rör på sig. Det kan ta ett tag att komma i form om man är otränad, men om man inte ger upp så finns det bara fördelar med att motionera regelbundet. Inte minst får man en bättre kroppsuppfattning och känner sig mer tillfreds med sig själv, vare sig man är lång, kort, smal eller lite rund. Mår man bra på insidan så blir man attraktiv - för sig själv och andra.

Skulle jag ut på en morgonpromenad eller? Jajemen, nu så. Frisk luft, ljus och leenden från andra pigga människor. En riktig brakfrukost efter det och åtminstone min söndag är upplagd för en riktig må-bra-dag.

Inga kommentarer: