söndag 25 april 2010

Energi

Det här med kost då, det tycker jag är svårare. Det är ju en hel vetenskap att ladda upp på rätt sätt. Hur gör vi vanliga dödliga här om vi vill få ut maximalt av träningen? Jag skulle vilja gå till en kostexpert som sa till mig exakt vad jag ska äta, och att jag sedan följde de råden till punkt och pricka. Nu funkar det inte riktigt så i vardagen. Jag är ingen elitidrottare. Jag har ett jobb och ett socialt liv att sköta vilket innebär oregelbundna mattider och ofta att äta eller fika ute. Ibland äter jag inte en enda av dagens måltider hemma och måste äta det som bjuds eller finns just där och då. Då är det svårt att fylla på kroppen med vad den egentligen skulle vilja ha för att prestera på topp. Men, hade jag velat bli elitidrottare så hade jag väl satsat på det. Nu är det som det är och jag försöker äta någorlunda nyttigt i vardagen ändå. Det bästa tipset för folk som lever som jag och ofta äter ute är att hoppa över sockret. Måste man verkligen ta en kaka på varje fikamöte eller räcker det med en kopp kaffe? Finns det frukt istället? Och måste man köpa hem en halvkilos godispåse bara för att det är fredagkväll? Är det inte egentligen godare med ett fräscht fruktfat eller att någon gång då och då slå till och göra en riktigt god efterätt? Det här är enkelt. Vi vet.

Så länge man äter "ren" mat, det vill säga inget halvfabrikat eller friterad/behandlad mat tycker inte jag att man som hobbymotionär ska behöva anstränga sig mer än så här. Det är här gränsen går mellan att ha träning som intresse eller jobb. Jag tillhör intressegruppen även om det är en stor del av min livsstil. Med det menar jag att jag gärna äter "nyttigt" så ofta jag kan för att jag mår bättre och får ut mer av min träning. Det är inte skönt att trycka i sig en pizza till lunch och sedan sticka ut och springa en mil senare, eller tvärtom för den delen, att trycka i sig en pizza efter ett löppass. Då vill man gärna ha riktig kvalitetsmat. What goes in must come out, på ett eller annat sätt.

Idag ska jag ut och cykla. Jag har laddat upp med äggmackor med Kalles Kaviar, telatte på sojamjölk och en massa frukt och eftersom jag ska jobba lite först tog jag nyss en fika med lite choklad som jag har med mig hemma från Schweiz. Perfekt uppladdning? Definitivt inte, men den passar mig just idag. Än laddar jag inte för något speciellt lopp/tävling men om jag bestämmer mig för att göra det får jag nog skärpa mig och lägga in en powersmoothie som mellanmål istället för kaffe och choklad. Den dagen...

Inga kommentarer: